De Geuzen uit Alkmaar bakken sinds 1958 oliebollen

In 1958 bestond wilden de scouts van De Geuzen een eigen troephuis hebben. De Phoenix (naam van het toenmalig clubgebouw) aan de Zandersloot moest in die tijd gedeeld worden met nog drie andere scouting groepen en was daardoor aan de krappe kant. Het was duidelijk dat voor een eigen clubgebouw veel geld nodig was. Het idee om bouwstenen te gaan verkopen werd verworpen, maar het idee om oliebollen te bakken sloeg beter aan.

De oliebollen werden eerst op bestelling verkocht, zodat men precies wist hoeveel er gebakken moesten worden (toen was de prijs voor 10 bollen fl.1,-). Vervolgens kon men aan het werk. Het deeg werd met de hand beslagen en geschaafde appels was één van de ingrediënten. Al met al een tamelijke intensieve onderneming!

De actie was echter in elk opzicht een succes en vormde het begin van een lange oliebollentraditie.

In al die jaren hebben we dus een zeer grote ervaring met oliebollen bakken opgebouwd en is het aantal bollen dat we bakken gestegen naar de 25.000. Hiervoor is natuurlijk een zeer goede organisatie voor nodig, om zo’n groot aantal te bakken, maar dit lukt gelukkig nog ieder jaar.

Om de oliebollen te bakken wordt ons gebouw in ongeveer 5 dagen omgetoverd in een heuse fabriek. Het hele gebouw wordt dan ingepakt met plastic om te zorgen dat het gebouw zo min mogelijk last heeft van vet en deeg. Het deeg wordt tegenwoordig in een grote deegmachine gemaakt en de geschaafde appels zijn vervangen door rozijnen.

Over de hele bakdag (van ’s ochtends 3.30u tot ’s avonds 21.30u) zijn er meer dan honderd mensen bezig met bakken, deeg maken, inpakken, verkopen en schoonmaken. Op oudejaarsdag worden de oliebollen door de ouders en leiding in Alkmaar en rondom Alkmaar bezorgd. Daarnaast zijn er op diverse locaties nog stalletjes waar ook nog oliebollen worden verkocht.

Scoutingclub De Geuzen bakt voor de 58e keer oliebollen voor Alkmaar.