Groepsactiviteiten

Overvliegen

Tijdens het overvliegen ‘vliegen’ de oudste speltakleden over naar de volgende speltak. Bijvoorbeeld: 7-jarige bevers gaan vliegen over naar de welpen. Er wordt een hindernisbaan gepionierd door de leiding en de stammen voor de overvliegers. Deze hindernisbaan is ieder jaar anders maar eindigt bijna altijd in een kabelbaan. De overvliegers staan op deze dag extra in de aandacht. De overvliegers nemen eerst afscheid bij de speltak waaruit zij vertrekken, vliegen dan over en worden daarna welkom geheten door de nieuwe speltak.

Kinderfeestje

Eens in de 5 jaar, tijdens een jubileumjaar, vieren wij met alle jeugdleden een kinderfeestje ter ere van de verjaardag van de Geuzen. Deze verjaardag is op 7 oktober. In het weekend rondom 7 oktober komen we samen en doen we in groepjes waarin jeugdleden van alle leeftijden zitten spelletjes zoals Baden-Powell prikje, spijkerpoepen, ballonscheren, cakes versieren en al het andere dat je kunt bedenken bij een verjaardagsfeestje!

JOTA

J.O.T.A. staat voor Jamboree On the Air. Elk jaar wordt wereldwijd in het derde weekend van oktober de J.O.T.A. georganiseerd. Scoutinggroepen pionieren een hoge toren waarin een antenne wordt bevestigd. Overdag spelen de jeugdleden een spel dat in het teken staat van communicatie en hebben de jeugdleden contact met jeugdleden van andere scoutinggroepen, we hebben altijd contact met scoutinggroepen uit Alkmaar, Bergen, Castricum en andere plekken in de omgeving, en soms zelfs met Maastricht of een groep uit Engeland!
‘s Avonds doen de 18+ leden mee aan de JOTAcross, een activiteit voor scoutinggroepen uit Alkmaar en omgeving waarbij allerlei moeilijke vragen en opdrachten worden uitgevoerd en er een team op weg is met de auto om allerlei posten uit te voeren.

Groepsdiner

Ieder jaar, niet alleen in het jubileumjaar, vieren wij de verjaardag van de groep. Dit gebeurt met het zogenaamde ‘groepsdiner’. Een gezellig samenzijn met de hele groep. We eten met zijn allen boerenkool, wat overdag in het clubhuis gemaakt wordt door culinair aangelegde leiders. De rest van de leiding is dan bezig met het versieren van het clubhuis in een bepaald thema, zoals sprookjes, de smurfen of in het bos.
De jeugdleden maken overdag een toetje en verkleden zichzelf. Ieder jaar is er een prijs voor het leukst verklede jeugdlid en voor het lekkerste toetje!

Oliebollenactie

December staat in het teken van de oliebollenactie. Begin december krijgen de jeugdleden de oliebollenboekjes en vanaf 6 december kunnen zij langs de deuren gaan om oliebollen te verkopen. Het clubhuis wordt op avonden in twee weken omgebouwd tot een heuse bakkerij. Op 30 en 31 december worden er dan ruim 20.000 oliebollen gebakken door vrijwilligers, zoals oud-leden en ouders van jeugdleden. Een heel gezellig samenzijn! De reeds verkochte oliebollen worden bezorgd en de verkenners en rowans verkopen oliebollen door met hele mooie karretjes door de stad te lopen. Begin januari poetsen wij het clubhuis en rond april is de oliebollengeur echt weer uit het clubhuis verdwenen!

Baden Powelldag

Op 22 februari is de oprichter van scouting geboren, genaamd Robert Baden Powell. Baden Powell richtte scouting op in het jaar 1907, in Engeland. Samen met een kleine groep jongens hield hij het eerste scoutingkamp ooit op Brownsea Island. Na dit kamp is scouting uitgegroeid tot een organisatie die wereldwijd 60 miljoen leden heeft in ruim 226 landen.
Wij zijn Baden Powell nog altijd dankbaar voor het oprichten en bedenken van de scouting.
Op zijn verjaardag komen we samen met de hele groep, doen we spelletjes in het thema van Baden Powell, zingen samen liedjes en sturen we scouts van over de wereld kaartjes om te laten weten dat wij als scouts een eenheid zijn en aan elkaar denken.

Sint-Jorisdag

Op 23 april is het Sint Jorisdag. Sint Joris durfde de strijd aan te gaan tegen een draak die niemand durfde te verslaan. Het lukte hem. Na het verslaan van de draak trok hij de wereld in om verder kwaad te bestrijden. Deze taak ligt nu in de handen van de scouts van over de wereld, is het idee. Sint Joris is de beschermheilige van de scouting. Rond deze datum komen wij als hele groep samen en doen spelletjes in het thema ‘ridders, goed en kwaad’ en vertellen of spelen wij het verhaal van Sint Joris na bij een knisperend kampvuurtje. Aan het einde van de bijeenkomst vernieuwen wij onze belofte en gooien wij een rode bloem of tulp in het vuur, ter gedachtenis aan het bloed dat Joris verloor in zijn strijd tegen de draak